Jarno Örnberg

KUKA?

Olen alkujani turkulainen, Maskuun kotiuduimme vaimoni kanssa noin 5 vuotta sitten. Asumme kahden koiran ja kissan kanssa muutaman sadan metrin päässä paikasta, jossa yli 20 vuotta sitten tapasimme. Maskuun muutto oli eräänlainen kotiinpaluu siis.

Olen koulutukseltani kauppatieteiden maisteri, työurani olen tehnyt päivittäistavarakaupassa, tittelinä myyntipäällikkö vielä hetken, sitten aloitan uudessa roolissa kehityspäällikkönä.

Avoimuus, läpinäkyvyys, suoraselkäisyys, luottamus, sinnikkyys ja rohkeus ovat arvojani, joita haluan nähdä yhä vain enemmän kuntamme toiminnassa ja jotka olen koko ajan valtuutettuna toimiessani pitänyt esillä.

MIKSI?

Koska tämä maa, tämä maakunta ja erityisesti Maskun kunta on asuinpaikkani lopun elämäni ajan ja haluan olla kehittämässä sitä lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.
Tässä ajatuksessa on siis suurempi ja paikallisempi kuva, molemmat minulle tärkeitä, siksi olen mukana kuntapolitiikassa.

Maailmankuvani perustuu tieteeseen ja tutkitun tiedon ja aidon tutkivan journalismin arvostamiseen.

”Vapaan kansan lahja vapaalle tieteelle” lukee Turun yliopiston seinässä ja kun vain me jokainen ymmärtäisimme, miten ylivoimaisen hieno suomalainen ajatus tuo on.
Jokainen meistä, duunari, ylioppilas, maisteri tai tutkijatohtori on tuon tiedon linnoituksen osallistuja ja siten tutkitun tiedon mahdollistaja. Ja tuo tieto ja ymmärrys on ainoa asia, millä pieni maamme voi maailmantaloudessa kilpailla.

Me kansalaiset emme voi jokainen olla kaiken asiantuntijoita vain sen perusteella, miltä mikäkin asia milloinkin tuntuu. Tämä kokemuksellinen öyhötys, jossa 100 vuoden vertaisarvioitu akateeminen tutkimus lentää ihmisten mielissä roskikseen jonkin keskinkertaisen Youtube-videon pohjalta, on kuitenkin aikamme kuva ja sitä vastaan tulee taistella, eikä hyväksyä upean Suomemme ainutlaatuisen tasa-arvoisen sivistystyön vähenemistä.

Tässä koulutustyössä kunnat ovat keskeisellä paikalla, sillä näiden kouluista ja varhaiskasvatuksen yksiköistä lapset ja nuoret aloittavat koulutiensä, oppivat niitä lukemisen, lähdekritiikin taitoja ja tietoja ympäristöstä ja tieteestä, joilla he aikanaan määrittävät tulevan maailman ajankuvan. Siksi esimerkiksi opetusryhmien koko on pyrittävä minimoimaan opettajien ajan maksimoimiseksi per oppilas. Lapset ja nuoret ja koko maailma ansaitsee tuon ajan.
Tämä asia ratkaistaan kuntatasolla maassamme.

Lisäksi haluan olla mukana kehittämässä Maskusta sen kasvustrategian mukaista Turun alueen houkuttelevinta asuinpaikkaa.

Työssäkäyvien uusien asukkaiden houkutteleminen mukaan veropohjaan on ainoa tie, jolla kuntamme talous turvataan.
Ei pelokas ja lyhytnäköinen säästöpolitiikka, joka kovien puheiden jälkeen kunnassamme on kohdistunut tähänkin asti ensisijaisesti lapsiin ja nuoriin sekä onnettomiin kiinteistösijoituksiimme. Samaan aikaan rohkeus tehdä kunnan raskaalle ja kömpelölle hallintorakenteelle, taloudenpidolle, sopimushallinnalle, energiaratkaisuille tai hankintapoliitikalle muuta kuin tarjota samaan vanhaa kurjistelua ja päivittelyä on puuttunut.
Vihreät toivat tähän nyt päättyvällä valtuustokaudella roimasti vauhtia ja tätä työtä haluan yhä vain jatkaa yhdessä aktiivisen ryhmämme kanssa.

MITEN?

Turun talousalueella on työpaikkoja ja vetovoimaa. Uudessakaupungissa on työpaikkoja ja vetovoimaa. Kas, silloin sitä on Maskullakin, jos se vain osataan hyödyntää.

Tämä vaatii pohjalle ennakkoluulotonta politiikkaa, jossa säästöt haetaan ensisijaisesti rakenteista ja ikivanhoista toimintatavoista vaikkapa ICT:n puolella, ei palveluista eikä varsinkaan lasten ja nuorten kouluista.

Vetovoima vaatii ympäristön ja luonnon ymmärtämistä osana asuin- ja liikkumisympäristön vetovoimaisuutta, kevyen liikenteen väylien rakentamista sekä julkisen liikenteen mahdollisuuksien parantamista eli suomeksi Föliä ja Ugin radan matkustajaliikennettä.

Vetovoima vaatii monelta osin myös vireää yritystoimintaa kunnassamme. Läpinäkyvyys ja tasapuolisuus kunnan toiminnnassa on tässä aivan keskeisessä roolissa.

Investointeja on tehtävä rohkeasti tulevaisuuteen katsoen ja pitkällä aikavälillä. Investointeja voidaan rahoittaa lyhyellä aikavälillä joko kohdennetuilla fiksuilla veroratkaisuilla tai sitten velkarahalla. Kun investoinnit säästävät kustannuksia tulevaisuudessa sekä tuovat uusia asukkaita mukaan talkoisiin, nämä ratkaisut ovat perusteltavia ja kestäviä.

Olen aina sanonut, verot eivät ole mukavia maksaa, paitsi jos tietää saavansa rahalle vastinetta. Velkaantuminen on huonompi ratkaisu, sillä siitä kärsimme eniten me, jotka olemme pitkäksi aikaa sitoutuneet kuntaamme. Ensi vuonna pois muuttavat eivät vie velkaa mukanaan.

Maskulla on pätevä kaikkien puolueiden hyväksymä kasvustrategia, joka uhkaa jäädä pöytälaatikkoon usean päättäjän mielessä, koska heille ohjaava tekijä on aina vain ensi vuoden talousarvio. Mutta se ei ole osaavaa kuntatalouden pitoa. Pyörätietkin olisimme saaneet nykyhinnoin pikkurahalla, jos ne olisi rakennettu jo 80- tai 90-luvulla.
Me vihreät uskallamme ajatella pidemmälle.
Meille on lisäksi tärkeää kuulla kuntalaista muutenkin kuin vaaliteltoilla ja siksi tulemme ajamaan osallistavaa budjetointia kuntapäätöksenteon arjeksi Maskussa seuraavalla kaudella, tämä on yksi keskeinen tapa kehittää vetovoimaista kuntaa.
Yhdessä.

KOKEMUS