Viivi Viranko

KUKA OLEN?

Olen 62-vuotias kolmen nuoren aikuisen äiti ja leski Maskun Takapaltalta. Olen kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta Pudasjärveltä ja asunut pitkään myös Vantaalla ja Turussa sekä nyt 15 vuotta Maskussa. Viihdyn täällä erinomaisesti: asun ison metsäisen kallioalueen kupeessa ja liikun päivittäin Maskun luonnossa.

Olen ollut lukiossa äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana Paimiossa 12 vuotta ja nyt Turussa 22 vuotta. Olen viihtynyt tosi hyvin nuorten parissa, ja lempinimeni Viivi onkin opiskelijoilta saatu. Olen aktiivinen yhteisöllisyyden edistäjä esim. juhlien ja tapahtumien järjestäjänä – ohjaan esityksiä ja olen tuottanut kouluumme Jorma Uotisen ja joka vuosi muutaman kirjailijavierailun. Turun seudun äikänopettajien osastolla Turun Kirjamessuilla koen opettajan tähtihetkiä, kun preppaan nuoria kohtaamaan ja haastattelemaan idoleitaan, kuten Jenni Haukiota, Matti Rönkää, Jere Karalahtea ja Miina Äkkijyrkkää. Joka syksy järjestän 5-16 haastattelua.

Harrastan kulttuuria, erityisesti teatteria, ja olinkin aktiivisesti mukana Maskun teatterissa 5 vuotta. Perustin 2008 railakkaan runo-lauluryhmän ”Allit”, jonka kanssa olemme keikkailleet erilaisissa juhlissa ja mm. vanhainkodeissa 12 vuoden ja 300 keikan verran. Meillä on jo 9 erilaista dramaturgista puolituntista esitystä, ja keikkailemme niin isoilla lavoilla kuin olohuoneen nurkassa. Ideana on nostattaa juhliin kielen iloja ja ajattelun aihetta. Ks. http://www.allit-runoryhma.com/

Minulle tärkeitä arvoja ovat avoimuus, auttaminen ja yhteisöllisyys. Harrastan monenlaista vapaaehtoistoimintaa, ja varsinkin nuorten ja ikäihmisten auttaminen sekä koulumme hävikkiruuan jakaminen tarvitseville on nykyään minulle päivittäistä. Varsinkin monet koronakurimukseen joutuneet perheet ovat tulleet tutuksi ja oman suora-apuni ulottuville.

Mieheni Raumalla olevan sukutilan kautta olen oppinut paljon maanviljelystä ja metsänhoidosta. Luonto on minulle kovin tärkeä: mökkini pohjoisessa ja laavuni kotikalliolla ovat henkireikiäni. Tervetuloa kanssani nokipannukahaville meidän kalliollemme Takapaltalla!

MIKSI

Masku on paras paikka asua, sillä täällä on paljon hyvää. Sen takaaminen vaatii töitä ja tahtoa:  palvelujen pitäminen kunnossa, ympäristön ja luonnon monimuotoisuuden suojeleminen ja ilmastohädän torjuminen sekä hyvän koulusysteemin ja kulttuurin ylläpito. Täällä olisi myös hurjasti kehitettävää: nuorisolle hyvää tekemistä, yhteisöllisyyttä, moniarvoisuutta.

Olen ollut ikivihreä jo liikkeen alusta lähtien erityisesti luontoarvojen takia. Lähdin mukaan Maskun vihreitten toimintaan, kun töiltä ja yksinhuoltajuudelta ehdin. Maskun vihreissä on todella fiksua porukkaa, jota arvostan. Meillä on yhteisöllistä, muttei mitään kurjaa puoluekuria. Sitä paitsi meillä on usein hauskaa kokouksissa, ja silti hommat tulevat hoidettua.

Maskun vihreät perehtyvät asioihin kokonaisvaltaisesti, toimivat avoimesti ja fiksusti ja perustelevat ehdotuksensa. Erityisen ylpeä olen siitä, että Maskun vihreät on Maskun aktiivisin puolue: 10 omaa ja 3 yhteistä aloitetta tällä vaalikaudella! Minusta on hienoa, että Maskun vihreät toimii aktiivisesti eikä pelkästään lupaile tai vastusta ilman parempaa ehdotusta. Ks. viime vaalilupaukset, joita kaikkia Maskun vihreät on edistänyt: https://www.maskunvihreat.fi//valtuustokausi-on…/

MITEN

Tavoitteenani on vihreämpi ja vireämpi Masku: peruspalveluista kiinni pitäen, yhteisöllisyyttä ja viihtyvyyttä lisäten. Maskuun tulee houkutella lisää veronmaksajia. Siksi kaikki vetovoimatekijät ovat tärkeitä, varsinkin edullisten tonttien, monenlaisten kunnan asumismuotojen, monipuolisten palvelujen ja harrastusmahdollisuuksien tarjoaminen.

Ympäristö on asukkaille olennainen. Maskun kunnan tulee ylläpitää mahtavia luontokohteita, kuten Rivieraa, ja metsien monimuotoisuutta ja luontopolkuja. Kunnan metsät eivät saa olla vain talousmetsinä ajateltuja, vaan taajamassa pitää olla erikseen lähimetsien ja virkistysmetsien monimotoiset hoitosuunnitelmat.

KOKEMUS

Työkokemus:

• Kesätöitä: puutarha, kioskinmyyjä, vammaisten hoitolaitos
• YLE:n Filmipalvelun ohjelmien ulkomaanmyynnin apulainen vuosina 1980-1984
• Lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana 34 vuotta: Paimion lukio 1987-1999, Juhana Herttuan lukio 1999-2015, Turun klassillinen lukio 2015 alkaen

Yhdistystoimintaa:

Vihreyteen liittyvää:
• Pitkän linjan ruohonjuuritason vihreä
• Maskun vihreitten aktiivi 2019 alkaen
ÄI-opettajuuteen liittyvää:
• ÄOL:n aktiivi (mm. draamaoppikirja ”Aplodeja etsijöille” ja kouluttamisia ympäri Suomen) ja lukiotyöryhmän jäsen; valinta Vuoden äidinkielenopettajaksi 1999
Teatteriharrastukseen liittyvää: